Prasa - szczegóły

2011-01-22

Miasto chce rozszerzać strefę płatnego parkowania i szuka inwestorów do budowy podziemnych parkingów, a te istniejące stoją puste.

Rozpoczęliśmy dyskusje; na lemat tego jak poprawić system parkingowy w naszym mieście. Obecnie jest chaos. Na istniejących parkingach jest wiele wolnych miejsc, a kierowcy szukają przede wszystkim skrawka terenu, gdzie można zostawić samochód za darmo, cz.esto nie zwracając uwagi na znaki zakazu.

Miasto ogranicz.a miejsca postojowe w centrum, chce rozszerzać strefy płatnego parkowania i szuka inwestorów do budowy podziemnych parkingów, ale trudno ich znaleźć.

O propozycje na rozwiązanie parkingowych problemów zwróciliśmy się. do krakowskich radnych, którzy mogą decydować o rozszerzaniu strefy płatnego parkowania i obowiązujących w niej opłatach.

- 7 złotych za godzinę parkowania na pierwszym podziemnym parkingu pod placem Na Groblach to bardzo dużo. Skoro jednak właściciele parkingów nie obniżają cen. mimo że są na nich wolne miejsca, to oznacza, że im się to opłaca. Jestem za tym, aby w centrum budować coraz więcej parkingów. Im będzie więcej miejsc postojowych, tym będzie większa konkurencja i prowadzący parkingi mogą wtedy zachęcać do korzystania z nich poprzez niższe ceny, albo wyższy standard parkowania komentuje Wojciech Wojtowicz (PO), przewodniczący Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa.

Nie jest przekonany do lego, aby zwiększyć zainteresowanie parkingami poprzez podwyższanie cen w strefie płatnego parkowania. Ograniczanie miejsc postojowych w centrum i podwyższanie cen w strefie miałoby uzasadnię nie, jeżeli chcielibyśmy uwolnić centrum od samochodów. Takie decyzje powinny być jednak poprzedzone dokładnymi analizami ekonomicznymi, a można je wprowadzać przy zrozumieniu i poparciu mieszkańców - zaznacza radny Wojtowicz.

Swój pomysł ma także radny Józef Pilch (PiS): Gmina powinna podpisywać umowy na budowę kolejnych parkingów tak aby ceny na nich były konkurencyjne do tych, które są na obecnie funkcjonujących parkingach. Taka konkurencja sprawiłaby, że inni również obniżyliby ceny. Jeżeli chodzi o strefę płatnego parkowania, to powinna funkcjonować. Proponuję jednak, aby było tak jak w zachodnich miastach - im bliżej centrum, cena za postój na ulicy jest wyższa. Jak chcesz zaparkować przy Rynku Głównym, to płacisz nawet 7 złotych, a przykładowo przy Błoniach 2 złote.

O to, jak poradzono sobie z problemem parkowania w Holandii zapytaliśmy radnego Patricka den Bulta, który jest rodowitym Holendrem. - Przykładowo w Amsterdamie ceny za parkowanie w centrum są bardzo wysokie. Jest wiele parkingów, które są wypełnione. Ludzie na nich parkują, bowiem koszt postoju na ulicy jest zbliżony. W taki więc sposób w Holandii ograniczyli wjazd do centrum dla samochodów. Natomiast nie można żądać wysokich cen za parkowanie bez zaoferowania mieszkańcom szybkiej i wygodnej komunikacji zbiorowej oraz ścieżek rowerowych - mówi radny den Bult.

TYM
Dziennik Polski
2011-01-22

POPRAW KOMUNIKACJĘ
Od dwóch tygodni prowadzimy akcję "Popraw komunikację". Uruchomiliśmy stronę: www.e-dp.pl/poprawkomunikacje. Teraz zachęcamy do dyskusji na temat tego jak rozwiązać problemy parkingowe Krakowa. Proponujemy forum pomysłów. Każdy z nich będziemy rejestrować, najważniejsze poddamy ocenie ekspetów i władz miasta. Swój pomysł na usprawnienie komunikacji i systemu parkowania w Krakowie prześlij na adres: poprawkomunikacje@e-dp.pl