Prasa - szczegóły

2011-12-15

Rozmowa z MARKIEM SOWĄ, marszałkiem województwa małopolskiego

- Strategia Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-2020 zakłada, że za 10 lat nasz region będzie piękniejszy i bogatszy, a Małopolanie będą zdrowsi i mądrzejsi. W naszej debacie eksperci pokazali, jak daleko nam do dobrych wzorców europejskich.

- Przy tworzeniu takich dokumentów jak strategia zawsze chodzi oto, by pokazać jakiś cel i o to, jak go osiągnąć. Polemizowałbym z tezą, że jest on nierealny. Jesteśmy wprawdzie w trudnym czasie, jeśli chodzi o przewidywalność pewnych skutków, ale uwzględniliśmy to w naszych prognozach. Jesteśmy znacznie lepiej przygotowani do stawiania diagnoz niż kilka lat temu. To, co zapisaliśmy w strategii, to nie są wymysły naszej wyobraźni. To efekt wielu badań i analiz, foresightu technologicznego, sprawdzania, gdzie mamy zaplecze intelektualne, w którym kierunku powinniśmy się rozwijać. Wyznaczone cele są więc jak najbardziej realne, choć nie wolno zapominać, że musi być spełnionych wiele warunków, by te cele rzeczywiście zostały osiągnięte. Kluczowa będzie współpraca nauki i biznesu oraz przestawienie się na innowacyjność.

- Niech Pan wymieni trzy najważniejsze inwestycje, których realizacji jeszcze nie rozpoczęto, ale które zostaną zakończone do roku 2020.

- W tej chwili przygotowujemy plan wdrażania strategii. Prace nad tym zakończymy w pierwszym półroczu 2012 r., do końca roku powinniśmy przeprowadzić konsultacje i przyjąć ten plan. To w nim znajdą się konkretne przedsięwzięcia i to w nim będzie wiele takich przykładowych inwestycji. W mojej ocenie w 2020 r. nie będzie problemu komunikacyjnego, główny układ drogowy zostanie zrealizowany, będziemy mieć dużo obwodnic miast. Wielka zmiana nastąpi w zakresie ochrony środowiska - dziś praktycznie nie mamy żadnych instalacji utylizacji odpadów, ale inicjatywa w tym zakresie jest ogromna i problem gospodarki odpadami też zostanie rozwiązany. Dużą wagę przywiązujemy do nowych obiektów i przestrzeni miastotwórczych będziemy mieć obiekt na wzór warszawskiego Centrum Nauki "Kopernik" czy nowe Centrum Muzyki w Krakowie, a w mniejszych miastach pojawi się wiele nowych budynków, takich jak choćby ostatnio oddawane do użytku biblioteki. Na pewno po modernizacji linii kolejowej Kraków - Rzeszów i budowie nowej linii Kraków - Balice będziemy gotowi do wprowadzenia szybkiej kolei aglomeracyjnej.

- W nowej perspektywie finansowej UE mniej będzie pieniędzy na nadrabianie zaległości. Czy nie obawia się Pan rozczarowania tych, którzy do tej pory nie dostali unijnych dotacji i liczyli na nią w kolejnych latach?

- Jestem przekonany, że takie rozczarowanie może się pojawić, dlatego już teraz informujemy samorządy o tym, że w nowej perspektywie finansowej większy nacisk będzie kładziony na projekty generujące dochody. Oczywiście, nadal będzie możliwość finansowania infrastruktury społecznej, ale takie inwestycje powinny być częścią większego planu, ni), rewitalizacji przestrzeni miejskiej. Nie powinny stracić małe gminy, bo one nadal będą mogły otrzymać dotacje w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

- Czy przeszkodą w osiągnięciu zamierzonych celów nie okaże się brak pieniędzy? Mamy kryzys, a do tego małopolskie lobby raczej nie wykazywało się skutecznością w pozyskiwaniu środków budżetowych.

- Pojawiają się sygnały, że teraz państwa członkowskie będą bardziej rygorystycznie traktowane, bo nie dostaną zgody na nowe projekty, jeśli nie zapewnią ciągłości europejskich korytarzy komunikacyjnych. Z punktu widzenia Małopolski polityka europejska będzie więc sprzymierzeńcem, bo np. droga ekspresowa S7, mieszcząca się w europejskim korytarzu, stanie się dla decydentów w Warszawie jednym z priorytetów i to na całym jej przebiegu. A argument o słabym lobbingu pojawia się w każdym regionie.

Rozmawiał GRZEGORZ SKOWRON

26 września br. Sejmik uchwalił Strategię Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 20U-2020."Małopolska 2020. Nieograniczone możliwości". Dokument znajduje się na stronie internetowej:
http://www.malopolskie.pl/Pliki/2011/strategia.pdf
Przez sześć tygodni na naszych łamach prezentowaliśmy poglądy ekspertów i przedstawicieli samorządu województwa zaangażowanych w przygotowanie tego dokumentu. Pytaliśmy ich o to, jak wykorzystać potencjał regionu, co może stanowić barierę w rozwoju Mało polski. Rozmowa z marszałkiem Markiem Sową zamyka ten cykl.